Попкова Екатерина Михайловна

Попкова Екатерина Михайловна
РИНЦ Author ID: 811152
(spin-код: 4462-5696)

Scopus Author ID: 57200327644

Researcher ID: H-2865-2015

ORCID ID: 0000-0003-1304-2894

Попкова Екатерина Михайловна

К.филол.н.

Кандидат филологических наук с 2005 г. Диссертация по специальности 10.02.04 — германские языки на тему «Категория рода в современном английском языке: лингвистический и социокультурный аспекты». В 2009 г. присвоено звание доцента.

С 2014 г. член IATEFL (International Association of Teachers of English as a Foreign Language) — Международная ассоциация преподавателей английского языка как иностранного (Великобритания)

Общий стаж работы: с 1999 г.

МЕЖДУНАРОДНЫЕ КВАЛИФИКАЦИИ

  • 2014 Delta (Diploma in Teaching English to Speakers of Other Languages — кембриджский диплом преподавателя английского языка): специализация — ESP (English for Specific Purposes — английский для специальных целей)
  • 2012 CELTA (Certificate in Teaching English to Speakers of Other Languages)

ОПЫТ РАБОТЫ

  • 2017 — по наст. время — доцент кафедры английского языка № 1 МГИМО. Преподавание в бакалавриате и магистратуре: английский язык для общих и специальных целей, общественно-политический перевод.
  • 2006 — 2017 — Научный исследовательский институт «Высшая школа экономики» (НИУ ВШЭ), доцент кафедры английского языка для гуманитарных дисциплин: английский для академических и общих целей, юридический английский. Лингвистический руководитель выпускных квалификационных работ студентов 4 курса.
  • Победитель конкурсов Фонда образовательных инноваций НИУ ВШЭ: 2011, 2012, 2014 гг. — создание образовательного продукта (онлайн-курсов) на платформе LMS (e-front), 2010 г. — создание оригинальной методики проведения семинарских занятий.
  • 1999 — 2005 — Московский государственный педагогический институт, кафедра английского языка факультета иностранных языков: теоретическая грамматика, ономастика, истории языка, практика устной и письменной речи
  • 2003 — по наст. время — перевод юридической документации

ПРОФЕССИОНАЛЬНЫЕ ИНТЕРЕСЫ

  • прикладная лингвистика
  • тестирование и языковой контроль
  • разработка языковых курсов
  • академическое письмо
  • смешанное обучение
  • академическая честность

УЧАСТИЕ В КОНФЕРЕНЦИЯХ (за последние 5 лет)

  • 2019, 22 −23 марта — «Магия ИННО: интегративные тенденции в лингвистике и лингводидактике» (МГИМО, Москва). Мастер-класс: Assessment in a Nutshell: Test Types & Key Design Principles
  • 2019, 28 фев-2 марта — 7th Bremen Symposium (Bremen, Germany). Доклад: Continuous Cumulative Assessment as an Alternative to One-Off Final Exams
  • 2018, 10-14 апреля — The 52nd Annual International IATEFL Conference (Brighton). Доклад: Revitalising Assessment: Promoting Creativity and Engagement in Higher Education
  • 2017, 4-7 апреля — The 51st Annual International IATEFL Conference (Glasgow). Доклад: Fighting academic dishonesty practices in online testing
  • 2016, 13-16 апреля — The 50th Annual International IATEFL Conference (Бирмингем). Доклад: Balancing pre-work ESP students’ perceived and objective needs
  • 2015, 28-30 марта — BASEES Annual Conference, Fitzwilliam College, Cambridge (Cambridge). Доклад: Linguistic Factors Affecting Russian EFL Learners’ Cultural Image from Native Speakers’ Perspective

ПОВЫШЕНИЕ КВАЛИФИКАЦИИ (за последние 5 лет)

  • 2019, 22-23 March — «Интегративные тенденции в лингвистике и лингводидактике» (МГИМО МИД России) (36 часов)
  • 2016, 18 Apr—16 May — Dyslexia and Foreign Language Teaching (Lancaster University, UK) (16 hours)
  • 2014, 27-28 October — a series of seminars on Getting published in international academic journals; by editor-in-chief of the Journal of NELTA, associate professor of the OPen University, UK Prithvi Shrestha, 12 academic hours, NRU HSE.
  • 2013, February — IELTS writing marking; by David Connolly, IELTS examiner.
  • 2012, December — Writing in English for Academic Purposes: challenges for students and teachers (and how to overcome them); by Martin Hewings.
  • 2012, November — Approaches to Teaching Academic Writing and Speaking; by Tony Prince (Norwich Institute of Language Education).
  • 2012, November — Teaching Critical Reading: Learning Strategies for Advanced Students. What is the Most Important Teaching Objective?; by Tony Prince (Norwich Institute of Language Education).
  • 2012, October — webinar on Critical Thinking Skills with Young Learners, by H. Puchta.
  • 2012, March — The New Digital Landscape of English Language Teaching; by D. Кристелоу (partner project of NUST MIS&S and Cambridge University Press).
  • 2011, 7-9 October — a series of seminars and workshops of the NRU HSE Young Faculty Support Programme on Professional Development and Career Enhancement for Academics.
  • 2011, April — presentation at Sharing Good Practices: Presentation of Study Programmes, Teaching Methods and IC (NRU HSE).
  • 2009, April — The International Legal English Approach: Authentic Texts and Authentic Tasks; by A. Krois-Lindner (co-author of International Legal English).
  • 2009, January — «Motivation, Confidence and Results»; by T. Hurdon.
  • 2008, April — «Business English: Teaching the Art of Persuasion»; by G. Brook-Hart.
  • 2008, March — «Technology 2 Teach and Learn»; by G. Anderson.
  • 2007, June — «Learning English Face 2 Face»; by Ch. Redston.
  • 2007, January — a series of practical seminars on Teaching and Assessing Legal English by J. Day (co-author of «International Legal English»).

Официальное оппонирование и рецензирование

  • 2016, июнь — рецензент по диссертации Петиной Светланы Сергеевны на тему «Интенциональные функции оппозиционного замещения в морфологии и синтаксисе английского языка» (на соискание учёной степени кандидата филологических наук по специальности 10.02.04 — германские языки)
  • 2014, декабрь — официальный оппонент по диссертации Борецкой Ульяны Анатольевны на тему «Образный строй английской народной баллады и его отражение в творчестве британских поэтов-романтиков» (на соискание ученой степени кандидата филологических наук по специальности 10.02.04 — германские языки).

Ekaterina M. Popkova, PhD in Linguistics (specialization 10.02.04 — Germanic languages), became an associate professor of the English Language Department of the School of International relations of MGIMO in 2017 after 11 years of teaching at the National Research University Higher School of Economics.

Delta and CELTA qualified, she has taught a wide range of disciplines: English for specific and academic purposes, English for general purposes, translation, theoretical grammar of English.

Her research interests include applied linguistics, testing and assessment, course and curriculum design, academic writing, blended learning, and academic integrity.

A member of IATEFL since 2014, Ekaterina is a regular presenter at international conferences. She has published a number of research articles on testing and assessment, course design, applied linguistics issues, a monograph on the category of gender in English, and co-authored a much-in-demand textbook on English for lawyers.

ПУБЛИКАЦИИ

Все публикацииСкрыть

Последнее обновление: 24.05.19 Распечатать страницу